Mitä tapahtuu naisten saunassa? Mikä on ollut naisten asema saunaperinteessä? Onko mitään naisellisempaa kuin sauna? Naissymboliikkaa käytännössä. Lämmin ja kostea kuin kohtu. Huokutteleva lovi kuin tuo pyhä häpy, joka naiseuden keskuksena tunnetaan ja jota vierastetaan. Löylyn lempeä kosketus. Saunassa voit antaa kaiken turhan kuolla pois, kuin lapsi sukeltaa äidin huolehtivaan syliin, välillä tuossa sylissä itketään kuin kuoleman itkut, kuitenkin sen jälkeen siitä noustaan uusin voimin. Kuten saunassa, kuumuus, kosteus, lämpö ja löyly saattelevat ikiäidin syliin, takaisin kohtuun ja kun valelet sen jälkeen itsesi vedellä, olet uudesti syntynyt. 1
Naisten vuoro saunassa on ollut miesten vuoron jälkeen.
Nouseeko karvat pystyyn? Tasa-arvoa ja sen sellaista?
Saunassa on kuitenkin ihana riisua vaatteet ja samalla kaikki tarinat sekä painolastit, joita yhteiskunta sekä me itse itsellemme sälytämme.
Kun vaatteet riisutaan huomaamme naiset ja miehet. Usein ainakin, paljon variaatiota sallitaan ja toivotetaan saunaan tervetulleeksi, ihan joka ikinen, juuri sellaisena kuin on. Feminiinisyys ja maskuliinisuus ovat lopulta niin syviä käsitteitä, että toteamme kehojemme erojen olevan vain symboleja näille.
Feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta tutkiessa on hyvä antaa naisille ja miehille mahdollisuus.
Miehet saunovat ensin. Perinteinen kertalämmitteinen kivikiuas antaa polttavimmat ensilöylynsä miesten riemuksi. Antaa heidän nauttia nopeammasta kuumuudesta. Ovathan miehet nopeampia noin yleensäkin, kun tutkimme miesolennon toimintoja vaikkapa seksuaalisuuden suhteen.
Naisten vuoro tulee rauhassa. Kuten nainen. Miehet tarjoavat naisille puitteet, pitävät huolen että löylyä ja vettä riittää. Näin naiset saavat kaikessa rauhassa kylpeä ja antaa lempeämmän löylyn hiljaa hyväillen lämmittää läpi lihojen ja luiden. Syvältä. Naisten saunavuoro on täynnä jakamista, hoivaamista, puhdistautumista, luomista, nauttimista.
Elämän perustavanlaatuisten vastavoimien tanssi on saunarituaaleissa niin konkreettisesti koettavissa. Voisiko naiseus ja mieheys eheytyä saunan suojissa?
Moisienvaara. Sokea nainen, oppinut Iivana Piminov Maralta.
Löylyn sanat.
Kyly, toatto, löyly, moamo,
Tuo mettä meitolasta,
Simaista tapiolasta
Kibeille voitehiks,
Pahoille parantehiks!
Tasa-arvoa toden teolla
Lauteilla kaikki ovat samalla viivalla. Alasti, niin kirjaimellisesti kuin symbolisesti. Omana itsenään.
Saunassa vallitsee tasa-arvo. Kuitenkin on todella selvää, että kaikki eivät ole samanlaisia. Saunasta voisimme siis ottaa oppia laajemminkin tasa-arvokeskusteluun.
Sauna on perinteisesti ollut naisten aluetta. Talon vanhin nainen on lämmittänyt saunan. Talon emäntä on kutonut kiukaan, eli kasannut kivet, taidolla. Runoissakin saunan lämmittäjänä on usein Anni-tytti, Neitsyt Moaria tai muu naishahmo. Eikä syyttä.
Anni tytti ainut neiti
Lämmitti saloa saunan
Pikkusilla halkosilla,
60 Pienillä pilastehilla,
Kävi saunahan saloa
Ilman uksin ulvomatta,
Sanan saamatta kylähän.
Lari Arttemjeff.
Siskoa pyydetään runossa, jos toisessa lämmittämään metinen kyly, suloinen sauna. Nainen tarjoaa mahdollisuuden peseytymiseen, eheytymiseen, uudelleensyntymään. Tuoreena, puhtaana ja valmiina taistoihin.
Saunan lahja
Naisten maailma on hoitotaloutta. Naisvaltaiset, usein matalapalkkaiset alat eivät perustu kaupankäyntiin tai vaihtotalouteen, vaan lahjatalouteen. Lahjataloudessa keskiössä on hoiva ja antaminen. Kiitollisuuteen. Jokainen saa tarvitsemansa, toinen tarvitsee enemmän kuin toinen, sillä ei ole väliä. Kiitollisuudella otetaan vastaan anti, jota muilta saa.
Saunassa tällaisesta maailmasta saa maistiaisia. Saunaseremoniat päättyvät kiitollisuuteen, kiitollisuuteen löylylle, saunan lämmittäjälle, sauna puille, vihdoille, vastoille, veden kantajalle. Lahjoja on saatu. Toinen on kenties nauttinut löylyn hyväilystä puoli tuntia, toinen 10 minuuttia, kummankin tarpeet on tyydytetty ja täytetty.
Naisten roolit saunassa on jääneet elämään erilaisten kylvettäjien sekä pesijöiden muodossa, jopa ihan nykypäivään asti. Siinä missä miespuoleiset tietäjät ovat tehneet väkeviä rituaaleja, kenties vain äärimmäisessä hädässä, naispuoliset kylvettäjät, parantajat sekä tietäjät ovat hoitaneet arkeen ja elämään liittyviä rooleja.
Pyhä häpy
Saunaperinteen anti nykynaiselle on laaja. Puhutaan paljon naisten voimaantumisesta. Naisten seksuaalisuudesta.
Sauna antaa alustan jossa naiseutta voi tutkia ja naisten voimaantumisen voi tehdä naiseudesta käsin. Ei tarvitse lähteä määrittelemään naisen voimaa miesten maailman kautta. Kohtuvoima. Lovettaren väkevä valta. Hoivaa ja haavoittuvaisuutta. Elämän ja kuoleman läsnäolo. Sauna antaa mahdollisuuden naiselle kohdata oma naisenväki, vitun voima, pyhä häpy. Naisiin ja naisten sukupuolielimeen kohdistuva vieraus saa kyytiä kun sukellat loveen ja annat löylyn myötä luontosi nousta.
Sauna-Akka, perinnesaunottaja Laura Foon tutkii itämerensuomalaista perinnettä käytännöllisestä ja lahjatalouden periaatteisiin pohjautuvista lähtökohdista. Mielikin metsä on Sauna-Akan koti, josta hän ammentaa työhönsä saunottajana. Tätä aarreaittaa hän haluaa avata myös kaikille muille kiinnostuneille Mielikin metsän tarinoissa.